Tuesday 17 July 2012

Kehidupan !

Assalammualaikum..

Hai semua !



Kehidupan ini sering mengajar kita apa itu erti persahabatan, kasih sayang, pertemuan, perpisahan, kesabaran, ketaqwaan dan sebagainya. Dan sebagai seorang yang bergelar manusia yang hidup di muka bumi ini, kita sama sekali tak lari dari semua itu kan? Pelbagai ujian dan dugaan yang kita semua akan lalui di dunia ini. Dan setiap ujian serta dugaan yang diberikan kepada kita, perlulah kita laluinya dan harunginya.


INGATLAH ! ALLAH, tak akan uji hambanya jika mereka tak mampu untuk memikul atau menanggung ujian dan dugaan yang mereka perolehi... :)

Dugaan dan ujian yang diberikan itu seolah-olah mendidik kita untuk menjadi insan yang lebih bertanggungjawab, sabar dan seterusnya menjadikan kita lebih kuat untuk melalui atau untuk meneruskan kehidupan ini sebelum ajal menjemput kita kelak. Kita perlu ingat ! kehidupan di dunia ini adalah sementara sahaja kawan ! 



Ya, setiap orang mempunyai pengalaman yang tersendiri dalam kehidupan mereka. Dan sebenarnya pengalaman itulah yang mematangkan diri seseorang itu dalam meniti liku-liku kehidupan mereka. Kehidupan ini umpama roda yang berputar. Kadang-kadang kita di atas dan kadang-kadang kita di bawah. Cuma kita tak tahu bila masanya kita akan di atas dan bila kita akan di bawah kan? Tak semestinya orang yang berada di atas sekarang, mereka akan selama-lamanya di atas. Dan tak semestinya juga orang yang berada di bawah sekarang akan selama-lamanya di bawah.. Renung-renungkan dan selamat beramal. hehe

Apabila kita merasakan kehilangan atau kekurangan di dalam kehidupan kita, cubalah untuk kita merasai atau mendalami kehidupan mereka yang tak bernasib baik sebagaimana kita. Dengan itu, kita akan rasa lebih bersyukur dan merasa bukan kita sahaja yang susah tapi ada lagi manusia lebih susah kehidupannya daripada kita. 

Dan akhir sekali, hargailah kehidupan kita yang masih berbaki ini dengan perkara-perkara yang membahagiakan dan haragailah ianya sebaik mungkin. Hidup hanya sekali sahaja di dunia ini. 

Wassalam... :)


! Terima Kasih Membaca Entry Ini kawan !

No comments: