Tuesday 17 July 2012

Membuat Pilihan Itu Tidak Semudah Yang Disangka !

Assalammualaikum...


Hai, awk!






Hidup di dunia ini tak lari dari kita untuk membuat sesuatu pilihan. Tetapi adakah pilihan yang kita buat itu yang terbaik untuk kita atau pun sebaliknya??? INGATLAH ! Bahawa kita hanya mampu merancang tetapi DIA sebaik-baik perancangan. Ye, semestinya setiap hari kita diberi pilihan untuk melakukan yang terbaik ataupun sebaliknya. Terpulang pada diri kita untuk menentukannya. Kita dah cukup dewasa untuk membezakan yang mana baik dan yang mana buruk kan? yang mana perlu kita dekati dan yang mana kita perlu jauhi kan? Andalah yang menentukan perjalanan hidup anda.


"Orang yang lemah akan berkata saya tiada pilihan tetapi orang yang hebat akan sentiasa menemui pilihan atau mencipta pilihan dalam hidupnya!"


Mungkin semasa muda kita cuma dapat menyelesaikan sesuatu masalah dengan hanya menggunakan satu cara atau pilihan. Tetapi setelah dewasa, semakin banyak belajar dan berguru telah membuatkan kita semakin mampu mencari atau menemui pilihan yang pelbagai. Setiap hari kita akan membuat pilihan seperti baju apa yang nak dipakai hari ini? nak buat apa hari ini? dan semua itu memerlukan kita untuk membuat pilihan. 


Kebiasaannya, pilihan yang dibuat kadang kala tiada apa-apa masalah yang akan timbul.. Tetapi kadang-kadang ianya kemungkinan ada masalah. Cuma bagaimana cara kita untuk membuat pilihan dan bagaimana untuk menyelesaikan masalah apabila kita memutuskan untuk membuat sesuatu pilihan itu. Itulah yang dinamakan hidup.


Namun, kadang kala kita sukar untuk memutuskan sesuatu pilihan itu.


Sebagai contoh, seorang pelajar perlu membuat pilihan untuk memilih kos yang akan diambil untuk menyambung pelajrannya di peringkat Sarjana Muda. Dia perlu melilih kos yang betul-betul terbaik untuk masa depannya nanti. Solat Istikharoh adalah jalan terbaik untuk dia membuat pilihan tersebut.


Mudah-mudahan, kita semua dipermudahkan untuk membuat sebarang pilihan dalam hidup kita. Dan semoga ianya adalah pilihan yang tepat dan terbaik buat diri kita yang bergelar seorang manusia di muka bumi ini.


Wassalam... :)
! Terima Kasih Membaca Entry Ini kawan !

No comments: